Metta 2022. március 29. 17:46 Szépséges soraid szívvel olvastam. Szeretettel gratulálok Margit Törölt tag 2022. március 14. 14:53 Törölt hozzászólás. lorso 2022. március 11. 11:17 Remek versedhez szívvel gratulálok, s figyelőmbe vettelek. Zsolt Motta 2022. március 1. 20:48 Romantikus, szép versed szívvel olvastam Motta Taki 2022. február 28. 13:44 Szépséges versed szívelem! Laci Mesevilag (szerző) 2022. 10:45 @ VaradyEndre: Köszönöm kedvességed, Endre! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:45 @ feri57: Köszönöm, kedves Feri! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:44 @ zeanna: Kedves Anikó! Ölelés, szívemből! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:43 @ John-Bordas: Köszönet, kedves János! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:42 @ HalaszZ: Köszönöm, kedves Zoltán! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:42 @ Zakeus: Kedves Gábor, köszönöm! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:41 @ gypodor: Köszönet, kedves Gyuri! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:40 @: Kedves Miki! Köszönöm! ❤️ Mesevilag (szerző) 2022. 10:40 @ Leslie2016: Köszönöm, kedves László!
Ez a lény azonban a nem léte ellenére mégiscsak létezik, sőt, valamit még őriz is emberi mivoltából, hiszen lázad a fix pontot nem ismerő, a mindent relativizáló (sem ablakkal, sem fallal nem rendelkező) "viszonylagosság" világa ellen. A poklot ekkor az éjszaka helyettesíti. S ha nem is a linearitás nyomvonalán, de így jelenik meg a versben a düh, az ellenállás, és a szabadságvágy, melyek szimbolikus eszközei az elhajított kő és a festék. Viszont ezek a tárgyak – úgy is, mint a szabadság, avagy úgy is, mint az elnyomás tárgyi attribútumai –, ha beletörődünk a pokoli körülményekbe még feleslegessé is válhatnak. Ám a poézisben, bár paradox módon, mintegy a hiány formájaként, de felbukkan a fikció szubjektív ágense, a hasonlítani akaró ember. A versben látens módon létező alany végül is a vers narrátorához idomulóan maga is a szabadság alteregója kíván lenni. Azaz így válok azzá, aki rám akar hasonlítani. A vers, miközben egy alanytalan, "lakatlan" világ fikciója, aközben poétikai, egzisztenciális értelemben mégis egy, a poézisba kódolt szabadság után kiáltó alternatív világnak, a személyes elsajátítása; az elsajátítás katalizátora.
Mindennek bizonyságául vegyük szemügyre mindjárt a kötet első, még a ciklusokat megelőző, Penge című elő-versét. Ha nyomon követjük a mondatok értelemképződésének a viszonyítási technika révén minduntalan kibillenő, módosuló folyamatát, láthatjuk, hogy az eltérített linearitásokból indukálódó paradoxonokat s képiségeket a vers csattanója hogyan, s miként fűzi össze aurát képző egységgé. Továbbá azt is érzékelhetjük, hogy midőn a poézisban a humanitást hordozó esztétikum egy veszélyekkel, viszonylagosságokkal, bizonytalanságokkal telített valóság része, küldetése egy észszerű, humánus világkörnyezet elősegítése lenne: "A pokol ablakait teledobálja / a pokol falait összemázolja // az éjszakának sem ablaka / sem fala nincsen // az elhajított kő felesleges / a festék hiánypótló // aki rám akar hasonlítani / azzá válok" ( Penge, 5). A fikcióbéli környezet, mint látjuk enyhén szólva sem barátságos. Ezért dobálja tele az ablakait, mázolja tele a falait valaki, egy definiálatlan, látens, én-identitással nem rendelkező lény – a fikció tehát alany nélküli.
Fellinger Károly verselését a hagyománytól való eltávolodás már a modern utáni költészet részévé avatja. A ciklusok poétikai arculata inkább egymásba mosódó, semhogy elkülönülő volna. Ezért a ciklusoknak elsősorban a szétváló tematika szab arculatot. A kötet négy ciklusra tagolódik – Levehetetlen; János, ha becsengetnek; Képeket másolni; Halni jár belénk –, s a négy ciklusban olvasható 99 vers többsége a fent ismertetett Penge "szerpentin" modelljét követi. Az ilyen és ezekhez hasonló konnotatív stílusú versekről írta még évekkel korábban, azóta néhai Grendel Lajos, hogy "Fellinger Károly a sűrítés, a kihagyásos versbeszéd, a paradoxonok mestere. Néhány sorban is tud feszültséget gerjeszteni, s nem kevés energiát felszabadítani … több verse is arról tanúskodik, hogy nagyon jól tudja, miképpen kell egy igazi költőnek a nyelvet használni annak hétköznapi-pragmatikus tartományán túl. " S írta ezt Fellinger Károly pályájának újra felívelő, második korszakában, amikor kompozíciós megoldásaiban már a nyelvi kifejezés fenti jegyei váltak dominánssá –, noha ezek a maguk rejtőzködő változataiban azért már a korábbi opusaiban is fellelhetők voltak.
A Kaj Ádám rendezésében előadott Godspell az elmúlt években valamennyi szegedi kulturális intézményt és művelődési házat megjárt, sikere töretlen, és most a Tisza Teátrum évadát nyitják vele június 12-én. De ezen túlmenően is ígéretes előadásokkal készül a szabadtéri színpad: a nyár során a színházi előadások mellett, ingyenes filmvetítések és Tiszai Kamaravarázs néven komolyzenei koncertek váltogatják majd egymást. Balassa Bálint Szép magyar komédia c. darabját a Hiperkarma és a Napoleon Boulevard dalaival karöltve tekinthetjük meg, de Vörös István József Attila-díjas író kortárs drámájának premierjére, a Presszó – szonátára is jegyet válthatunk. A Cinema Szerda programsorozat keretin belül a tavaly elhunyt Jíri Menzel valamennyi filmjét megtekinthetjük, az Őfelsége pincére voltam c. filmjének pedig az,, elképzelt folytatásáról" készült színpadi művet is. Az ártéri erdő katedrálisát különleges koncertteremmé változtatja át a Szeged Classic Trio, A Quartist együttes és az SZTE-BBMK fafúvós triójának koncertje mellett Klebniczki György, Dóbisz Áron, Damodai Bence és Vizsolyi Lívia fellépése.
FELLINGER KÁROLY: SZIMERING BERETI GÁBOR KRITIKÁJA Fellinger Károly kötetét olvasva az a benyomásom támadt, hogy legtöbb versének egy Möbius-szalagra emlékeztető szerkezete van, mintha opusai egy végtelenített, s önmagába visszatérő szószerpentin megtestesülései volnának. Ezért vélhettem úgy, hogy sorai a száguldás, a lebegés, a zuhanás és az ütközés talányos érzetét keltik, ámbár néhány kör után már tapasztalhattam, hogy a költő olykor a naivitás álarcában, máskor meg nem is titkolva, nyíltan a meghökkentés és a váratlanság keltette hatásra játszik. Például az elhallgatott, a meg nem nevezett, az ismeretlen, a hiányzó alany jelenlétéből fakadó hatásra, amit – a hiány mértékét tekintve – paradox módon akár a hiánnyal zsúfolt lét jelenlétének is érezhettem volna. Ennyi bizonytalanság és gyanú viszont már bizonyosság után kiált, s az olvasó immár nemcsak csodálkozva, de elemző szándékkal kezdi figyelni a szavak, a mondatok, a nyelv és a fantázia egymásra hatásának a szeme előtt kibontakozó – hol szeszélyes, hol pedig virtuóz – játékát.
Ez a faj található meg parazitaként leginkább embereken, háziállatokon – mondta a szakember. A kullancscsípés önmagában nem nagy probléma, bár a helye utólag fájdalmas lehet. A problémát azok a kórokozók jelentik, melyeket a paraziták gazdaként hordoznak. Egy kullancs általában több gazdából táplálkozik az élete folyamán, így lehetőség van különböző betegségek átvitelére – emelte ki. Ezek lehetnek emberre is veszélyesek, mint a Lyme-kór vagy a kullancs által terjesztett agyvelőgyulladás, kutyák esetében pedig a babéziás megbetegedés, melyet a kutyakullancs okoz. – A megbetegedések szempontjából viszonylag jó helyzetben vagyunk országosan, mert mindkét betegség, illetve a kullancsfertőzöttség szempontjából is az enyhébben fertőzött területek közé tartozik a keleti régió, de azért itt is előfordulnak ezek a betegségek. Fontos azonban, hogy ha kullancsot találunk magunkban vagy háziállatunkban, semmiképp se essünk pánikba, mert egy csípés még nem jelenti azt, hogy megbetegedtünk. A kullancspopulációnak csak egy része fertőzött, és ezek a példányok sem fertőznek minden esetben – mondta.
(Megjelent a Tiszatáj 2021. áprilisi számában) 50
cmcholdings.com, 2024